Facebook Content Strategie: The basics

25 november 2010, 11:28

De eerste stap voor een succesvolle Facebook marketing strategie is het creëren van een effectieve Facebook pagina. De volgende stap is het ontwikkelen van een Facebook Content Strategie: waarmee, wanneer en hoe vaak ga je de fanpagina vullen? Dat klinkt moeilijk en veel werk, maar dat valt reuze mee. Hierbij een opsomming van de belangrijkste zaken waar je rekening mee dient te houden bij het opstellen van een Facebook content strategie.

Waarom zijn mensen fan van een merk op Facebook?

Allereerst is het van belang om te weten waarom mensen fan worden van een merk op Facebook, zodat je de strategie hierop kan afstemmen. Volgens een onlangs uitgevoerde studie van Beyond zijn dit de belangrijkste redenen:

1. Om aanbiedingen en kortingen te krijgen (42%)

2. Omdat ze van het merk houden (33%)

3. Om het laatste nieuws over een merk te ontvangen (24%)

4. Om ze input te geven hun producten/diensten te verbeteren (12%)

5. Om een betere service te ontvangen (12%)

6. Om te klagen over het merk (6%)

Ander onderzoek geeft vergelijkbare resultaten; de belangrijkste redenen om een pagina te liken is om aanbiedingen, korting of een freebie van het bedrijf te ontvangen. Wellicht opmerkelijk: als mensen willen klagen kiezen ze veel vaker voor een privé kanaal (e-mail, telefoon of brief) dan een publiek kanaal (Facebook, Twitter). Op Facebook is slechts 5% van de comments negatief terwijl een grote meerderheid (59%) positief is.

Waarom stoppen mensen met fan zijn van een merk op Facebook?

Naast dat het belangrijk is om te weten waarom facebookgebruikers fan worden, is het net zo belangrijk om te weten waarom ze daarmee stoppen. De drie belangrijkste redenen:

1. Ik was niet langer geïnteresseerd in het merk

2. Er werd teveel informatie gepubliceerd

3. De gepubliceerde informatie was niet interessant

Er zijn nog meer manieren om van je fans af te komen, maar de belangrijkste is dat je zeker niet te veel oninteressante updates moet versturen. Dit ‘vervuilt’ de nieuwsfeed, waardoor mensen geen aandacht meer aan jouw updates schenken en uiteindelijk geen fans meer willen zijn. Er bestaat een negatieve correlatie tussen het aantal updates en het aantal fans van een pagina. Houd in het begin een maximum aan van een update per werkdag, maar twee of drie per week is al voldoende. Analyseer wat je fans leuk vinden en waar veel op gereageerd wordt en pas je inhoud en frequentie daarop aan. Vergelijk bijvoorbeeld de BlackBerry NL fanpage met die van Film1 en je weet wat ik bedoel.

De vier belangrijkste richtlijnen voor je contentstrategie

Houd je dus een beetje in met je frequentie en houd daarnaast de volgende vier richtlijnen aan:

  1. Geef fans aanbiedingen en kortingen omdat dit de belangrijkste reden is om fan te worden.
  2. De potentiële reputatieschade is lager dan je denkt, omdat slechts vijf procent van de comments negatief is. Focus je dus niet op het managen van het negatieve, maar voorzie fans van leuke, positieve updates.
  3. Fans zijn beter in het reageren dan bedrijven zelf, dus geef ze die ruimte. Fans zijn negen keer vaker geneigd om te helpen dan een vertegenwoordiger van een merk. Je hoeft dus niet je pagina ieder moment van de dag te monitoren en op iedere vraag/opmerking binnen een half uur te reageren.
  4. Fans prefereren afbeeldingen boven video. Updates met een mix van tekst en afbeelding worden het meest gewaardeerd. Ook applicaties op je fanpagina werken goed om je aantal likes en fans te verhogen.

Facebook fans zijn je VIP klanten

Een interessante invalshoek om je content strategie verder uit te werken is door je fans als VIP klanten te beschouwen. Breng ze als eerste op de hoogte van relevant nieuws, geef ze sneak peaks van nieuwe producten, attendeer ze op leuke (externe) content, vraag ze om hulp en feedback. Kortom, geef mensen een goede reden om lid te worden en blijven en dan komt het helemaal goed. Wat is volgens jullie belangrijk voor een goede Facebook content strategie?

Dit artikel is onderdeel van een serie artikelen over Facebook Marketing die zal resulteren resulteren in een whitepaper over dit fenomeen die via Marketingfacts zal worden gepubliceerd. In dit whitepaper zal het ontwikkelen van een goede Facebook content strategie nog verder worden uitgelicht.

Peter Minkjan
Mede-eigenaar en marketingmanager bij 360 Scouting

Mede-eigenaar en marketingmanager bij 360 Scouting, waar ik mijn passie voor marketing, voetbal en innovatie kan combineren. Samen met een team van elite videoscouts helpen wij betaald voetbalclubs uit binnen- en buitenland om meer geschikte spelers te vinden. De scouts, verspreid over drie continenten, behoren tot de absolute top 1% na een zeer uitgebreide selectieprocedure.

Categorie
Tags

7 Reacties

    NewMarCom

    Leuk artikel!

    Ook van belang is dat je je business (bijv je dienst of online shop) ook op je Facebook pagina kunt plaatsen. Dit is tevens van belang (om je te realiseren) bij het bepalen van je strategie. Engagement is is van belang en je bedrijfsdoelstellingen w.o. sales kunnen hiermee qua bereik aanzienlijk toenemen. Als je hiernaast ook (vice versa) je website beschikbaar maakt via social plugins, snijdt het mes aan twee zijden.


    25 november 2010 om 13:04
    Sebas

    Fans verkiezen fotos boven videos? Wel verrassend!


    26 november 2010 om 00:12
    Niek

    Interessant artikel!


    26 november 2010 om 03:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!